8 pesan ketika PKPP bersambung lagi

Nombor 1:

Marah? Ya, kalau nak marah, luahkanlah. Kita ini umpama kancil tersepit dicelah-celah Lamborghini dan Ferrari. Bukan calang-calang cabaran. Yang diberhentikan kerja, yang tutup kedai berhenti meniaga, yang terpisah keluarga. Dah rasa lapang sikit kepala, baru sambung baca nombor dua.

Nombor 2:
Dah lega sikit? Ok, susun balik apa yang perlu. Belanja, jadual, keperluan, kerja. Semuanya. Bukan suruh jadi sempurna. Tapi cukuplah untuk sambung hidup, dapat sediakan yang basic (inipun ramai yang struggle) dan teruskan mengikut apa yang kita dapat lakukan untuk tahun ini dan tahun depannya.

Nombor 3:
Kalau mana yang ada duit, silakan membeli dan beri sokongan pada peniaga. Ramai yang susah nak cari makan. Saya tak suruh membazir. Tidak. Beli seperlunya dan sokong seikhlasnya. Mana-mana sedara,kawan, jiran yang jual, benda tu kita boleh pakai/guna, maka kita tolong. Membeli ni bantu naikkan ekonomi juga, stimulate perbelanjaan. Saya tak nak ulas pasal monetary policy pun. Just a simple thing, ada duit lebih sikit, bantulah dengan menyokong perniagaan.

Nombor 4:
Yang sangat terkesan bila sekolah dan nursery tutup semua, jangan tambah tekanan. Buat apa yang dapat dulu. Saya sendiri kadang tak terkejar dah dengan tugasan diri sendiri, tugasan anak. Dengan kerja dengan urus rumahtangga. Take one step at a time. Buat aktiviti untuk anak sendiri. Simple pun takpa. Makan bersama pun aktiviti juga. Sambil bercerita. Kalau buntu sangat, untuk anak umur 4-6 tahun, boleh hubungi
Naluri Parenting
. Depa ada solution terbaek punya

Nombor 5:
Kalau bab belajar dah jauh ketinggalan, elok la ajar anak bab lain. Inilah masanya didik anak masak nasi, kemas rumah, beradab, berakhlak. Lepas magrib, ajar anak mengaji. Kenal alif ba ta, kenal apa agama. Tak perlu jauh-jauh. Dari dalam rumah semuanya mula. Dia tahu adab, dia tahu dunia dari kita.

Nombor 6:
Boleh berhenti dah follow orang-orang yang tak perlu. Bukan takat orang negative je kena tendang, kalau yang terlampau ‘maha perfect sempurna positive’ nya sampaikan semua menda kita aja lah sebenarnya yang tak kena, boleh unfollow jugak. Kalau susah, mengeluh, sedih, tertekan semua tu depa tak acknowledge, ini positive toxic. Tak boleh kawan pasal depa malaikat.

Nombor 7:
Yang berkawan, waktu ini lah lagi kena jaga kawan. Bukan takat ekonomi tapi emosi. Saling bercerita. Saling meluahkan. Saling mendamaikan. Bukan cari kawan waktu nak sesuatu dan waktu perlukan bantuan. Kawan biar waktu susah dan senang.

Nombor 8:
Apa juga jadi pada kita, itu ujian. Dia ada, Maha Mendengar. Susah macam mana pun jangan lupa Dia. Mintak. Dia bagi jalan. Kadang mungkin jalan tu tak clear. Mungkin bukan yang kita nak pun, tapi Dia tahu. Sebab tu Dia bagi.

Oke?
I always pray semua orang akan sentiasa OKAY

Photo by Firdaus Latif - Malay Mail



Love,
Emak

No comments:

Post a Comment

Instagram