Review Filem Maleficent: Mistress of Evil - Kenapa kena tengok!

Assalamualaikum wbt

Akhirnya dapat jugak pergi tengok filem Maleficient yang kedua a.k.a latest punya. Memang saya dah lama aim dah sejak keluar trailer filem Maleficent dia lagi haritu. Cumanya let me be honest, saya cuak juga bila filem filem ada sequel ni sebab biasanya yang kedua tak best.

Oh if nak tengok trailer dia, tekan ni:



But since hari ni memang rasa tertekan hahahhaha dan banyak keje nak buat tapi rasa perlu me time kejap, so lari lah sebentar melihat filem Maleficient: Mistress of Evil. 

Maleficient: Mistress of Evil ni ni as you know adalah sambungan kepada filem Maleficent sebelum ni. Seperti filem first, keunikannya adalah bila legend yang kita 'tahu sejak kecik' tu, sebenarnya terjadi atas sebab seseorang punya kerja yang u ols akan find out bila tengok filem ni nanti. Konflik timbul bila penyatuan dua kerajaan ni sebenarnya tidak di'restui'. 

Here's my review. No worries, saya jenis tak letak spoiler.






First thing, ya Allah dia punya cinematography memang ohsem. I mean, if minus the CGI pun still cantik lah. Babak memula tu pun dah rasa kita macam ada kat situ sekali. Dan saya sangat enjoy the 'water bubble' scene. Weeeee.

OK then flow cerita dia smooth you see. Takde tetiba nak flashback tak tentu hala. Or babak babak tak perlu. Takde. Semua macam on point and just nice. I like it bila Maleficient berubah ubah karakter ikut keadaan semasa dan apa yang memerlukan dia act that way. She's the core of this story again.

Lakonan wise, semua orang pun memainkan peranan yang tepat. Watak tambahan takde over shadow watak utama. Princess Aurora pun terserlah kematangannya dan ada karisma sebagai ratu Moor dispite kecomelan wajahnya itu. Angelina memang superbly ohsem. Antara babak lakonan dia yang betul-betul saya rasa menonjol waktu scene dia pi makan malam. Fuhh, aura dia tuh tatau nak habaq weih. 


Still cun, menakutkan, sweet, considerate dan sebagainya

Dan saya perlu puji watak protagonist iaitu **** yang memainkan peranan dengan jayanya sampai korang akan rasa nak hempuk hempuk dia dengan botol kaca. Cuma satu la sayang, Prince Philip kurang menjiwai peranan. Rasanya macam ramai lagi mamat hensem dan lebih berkarakter yang boleh dipilih. So, kurang sikit markah kat situ.


Princess Aurora lebih matang dalam sequel ni

Korang juga akan dapat kejutan demi kejutan. Yang nicely disusun babak demi babak. Yang paling saya suka kemunculan 'saudara' Maleficient yang juga menjadi asbab kenapa cerita ni bertukar haluan. Siapa? Kena tengok la hahaha.


Siapakah yang menjadi onar yang sebentar? Jeng Jeng Jeng 


So, basically saya kalau tengok wayang dan rasa sekejap je, maksudnya cerita tu baguih la. So utk Maleficent : Mistress of Evil saya bagi 8 bintang!!

Rumusan secara ringkas:

1. Sebesar mana pun api kebencian, tetapi dapat bertukar atas siraman cinta
2. Jangan takut berubah kearah kebaikan tapi takutlah jika kita berubah sebab kebencian. 
3. Cinta  mampu memadam ketakutan menjadi cahaya bahagia. 
4. Unconditional love does exist
5. Put the past behind you before it consume you
6. Baju Aurora semua cantik especially dua scenes terakhir. Abang, I want dress like that please!!!

P/s: Kalau hati jenis cepat koyak, sila bawak tisu. I ols takpe. Hati besi 😅

Love,
Salwa

1 comment:

Instagram